«Εντέλει……καταρχάς» άρθρο του εκπαιδευτικού Λάζαρου Κόλλια

Τηλεργασία 2001: Θέμα πανελληνίων εξετάσεων  Β΄ Λυκείου Έκθεση…Όλοι εμείς που διδάσκαμε έκθεση εκείνοι την περίοδο ξαφνιαστήκαμε με το θέμα των εξετάσεων. Ως τότε το επίρρημα τηλε (ομηρική λέξη=μακριά) το γνωρίζαμε σε άλλες λέξεις όπως: τηλέφωνο, τηλεσκόπιο, τηλεπαρουσιαστής, τηλεόραση κ.α.  Ακόμη και το σχολικό εγχειρίδιο είχε ένα μικρό απόσπασμα από άρθρο του 1998 για τον όρο τηλεργασία και αναφερόταν στη μερική απασχόληση ευάλωτων κυρίως ομάδων. Ευτυχώς το κείμενο που δόθηκε στα παιδιά ήταν κατατοπιστικό και μπορούσαν να αντλήσουν από εκεί επιχειρήματα.

  Βέβαια στο μυαλό των πολλών ο όρος τηλεργασία φάνταζε κάτι πολύ μακρινό εώς και απίθανο. Φανταζόμασταν τεχνοκράτες – τραπεζίτες, που εργάζονταν σε πολυεθνικές, να δουλεύουν μέσω υπολογιστή ή βλέπαμε από την τηλεόραση επιχειρηματίες να οργανώνουν διάφορα project στο pc τους και μέσω τηλεδιασκέψεων να προχωρούν στην εφαρμογή τους. Για την εκπαίδευση αραία και που μελετούσαμε άρθρα για την πρόοδο της πληροφορικής και προσπαθούσαμε να διαμορφώσουμε τα πρώτα μας e-mails.

  Mε την πάροδο των χρόνων τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πολλαπλασιάστηκαν, βελτίωσαν τις εφαρμογές τους και όλοι μάθαμε να σερφάρουμε σε ένα απύθμενο ωκεανό πληροφοριών και μηνυμάτων. 19 χρόνια μετά η τηλεργασία ανθοφορεί. Η ξαφνική εισβολή του covid-19 δεν άλλαξε τα επαγγέλματα. Απλά επιτάχυνε τις διαδικασίες να περατώνουμε και με άλλο τρόπο το επάγγελμά μας. Βέβαια, αυτά τα επαγγέλματα που προβλέπαμε ότι θα έχουν ζήτηση στο μέλλον, όπως τηλεϊατρική, τηλεμπόριο, νοσηλευτές, εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.α, αυτά πρωτοστατούν τη συγκεκριμένη περίοδο.

 Μια περίοδο στην οποία εξοικειωνόμαστε με τα e  δηλαδή e class, e banking, e teacher, e learning, e-shop…πράγματα που νομίζαμε ότι δεν θα τα καταφέρουμε ποτέ, τα διεκπεραιώνουμε και μάλιστα απαιτούμε ταχύτερο δίκτυο…

  Τελικά, ο φόβος, η δυσπιστία, η έλλειψη αυτοπεποίθησης είναι οι χειρότεροι εχθροί για τη δοκιμή του καινούριου ή την επαναλειτουργία ενός παλιού. Αρκεί ό,τι καινούριο ή παλιό να κομίζει εν δυνάμει εξέλιξη, σταθερότητα και διαρκή ανατροφοδότηση. Για παράδειγμα η επαναφορά της τράπεζας θεμάτων στο Λύκειο αλλά και το μάθημα των Λατινικών πρέπει να σχεδιαστούν οργανωμένα για να υπάρξει εγκυρότητα και αξιοπιστία στο εκπαιδευτικό εγχείρημα. Σε διαφορετική περίπτωση βαδίζουμε από το «εντέλει» στο «καταρχάς» χωρίς νόημα.         

                                                                      Λάζαρος  Ι. Κόλλιας

                                                                          Εκπαιδευτικός 

Σχετικά